BRP inzagerecht
Wat is het?
De gemeente houdt persoonsgegevens bij over alle inwoners in de Basisregistratie Personen (BRP). Deze gegevens heeft de gemeente nodig wanneer u bijvoorbeeld gaat trouwen of wanneer uw paspoort verloopt. De gemeente deelt uw gegevens ook met andere overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, justitie of de politie. Of met organisaties zoals pensioenfondsen en woningcorporaties.
Bekijk welke organisaties uw persoonsgegevens kunnen krijgen op de website van de Rijksoverheid.
Wat moet ik doen?
- Via MijnOverheid kunt u zelf uw gegevens of die van uw minderjarige kinderen bekijken:
- Log in met uw DigiD.
- Klik daarna links boven op ‘Identiteit’. Onder het kopje ‘Gedeelde persoonsgegevens’ kunt u uw gegevens bekijken.
Lees in het informatieblad wat de overheid met al die gegevens van haar burgers doet.
Aanvullende informatie
De gemeente houdt persoonsgegevens van u bij in Basisregistratie Personen (BRP) voor de uitvoering van overheidstaken. Persoonsgegevens uit de BRP zijn niet openbaar. Uw gegevens kunnen in de eerste plaats worden opgevraagd door de overheid en overige instellingen die wettelijke taken uitvoeren. Bijvoorbeeld de Belastingdienst, het UWV of pensioenfondsen. Andere instanties die gebruik kunnen maken van uw persoonsgegevens zijn:
- advocaten, als de gegevens nodig zijn voor een gerechtelijke procedure;
- organisaties met een maatschappelijke functie, bijvoorbeeld op het gebied van ouderenzorg, jeugdwelzijnswerk of gehandicaptenzorg;
- de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA), die de ledenadministratie bijhoudt voor kerkgenootschappen.
Uw gegevens worden zonder uw schriftelijke toestemming nooit verstrekt aan:
- commerciële instellingen;
- particulieren (ook niet voor bijvoorbeeld een reünie).
In uitzonderlijke gevallen kunt u de verstrekking van uw gegevens beperken aan verplichte derden en vrije derden. In dat geval spreken we over geheimhouding.