Centrum verkeer

Verkeersdrukte verminderen en verkeersveiligheid verbeteren

Bij de aanvang van het herontwikkelingsproject van het centrum van Heeze heeft de raad benadrukt dat de bestaande verkeerssituatie in de Jan Deckerstraat en de Kapelstraat ook aangepakt moet worden.

Van 10.000 voertuigen naar…?

Op dit moment passeren er per dag ca. 10.000 auto’s en vrachtauto’s het centrum via deze twee straten. De verwachting is dat als er niets aan gedaan wordt, de verkeersdrukte verder oploopt. De opdracht is dan ook om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de verkeersdrukte op deze locatie te verminderen en tegelijkertijd de verkeersveiligheid te verbeteren. Uiteraard zijn hierbij ook de bereikbaarheid en leefbaarheid als belangrijke factoren in beeld.

Raadsinformatieavond

Op 20 juni is de raad geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de verkeerskundige effecten van de mogelijkheden om iets aan de verkeerssituatie te doen. Tijdens deze avond is er goed gekeken naar de opties die er zijn om de verkeersdrukte te verminderen, om later een goede keuze voor alle betrokkenen van Heeze-Leende te kunnen maken. Na de raadsinformatieavond worden er bijeenkomsten gepland om met u over dit onderwerp van gedachten te wisselen. De eerste is op 29 juni a.s. in Perron.

Hieronder treft u de notitie aan die op die avond met de raad besproken is.

Uitnodiging voor bijeenkomst op 29 juni of 6 juli in dorpshuis ‘t Perron

Er zijn twee bijeenkomsten gepland. De eerste is op 29 juni, speciaal voor aanwonenden en ondernemers aan de Kapelstraat en Jan Deckersstraat. Als u direct betrokkene bent, ontvangt u een uitnodiging. Op 6 juli organiseren we een bijeenkomst voor andere belanghebbenden. Op beide avonden is er een bijeenkomst om 18:30 uur en om 20:30 uur. U kunt zich aanmelden via e-mailadres: centrumontwikkeling@heeze-leende.nl. U ontvangt binnen enkele dagen een bevestiging van uw aanmelding.
 

De keuzes in het kort

Exante leidt het verdiepend onderzoek naar het verkeer op en rond de Jan Deckerstraat en de Kapelstraat. Het onderzoek naar de mogelijkheden om de verkeersdrukte te verminderen en de veiligheid te verhogen spitst zich toe tot de volgende 5 keuzes:

1.    Autovrij maken van het centrum
2.    Het aanleggen van een knip (hiervoor zijn varianten met een knip op verschillende locaties bekeken)
3.    Het transformeren van de huidige verkeersstroom in eenrichtingsverkeer
4.    Verkeersremmende maatregelen (denk hierbij aan bloembakken, drempels en verkeersomleidende maatregelen)
5.    De huidige situatie ongewijzigd in stand houden

Niets doen is geen optie

Ook al is niets doen eigenlijk geen optie, door het als vijfde punt mee te nemen in de mogelijkheden, plaatst het wel de verkeerskundige voor- en nadelen van elk van de keuzes in perspectief. Er is bij alle opties nu vooral gekeken naar: verkeersdruk, veiligheid en bereikbaarheid. Daarbij zijn ook de hulpdiensten en het openbaar vervoer betrokken. Het onderzoek is nog niet klaar. Naast de verkeersimplicaties van de keuzes hierboven, moet er ook nog nader onderzoek gedaan worden naar de leefbaarheid van het centrum bij de verschillende scenario’s.

We staan voor een lastige en complexe situatie. Kom naar de bijeenkomsten, we willen graag met u in gesprek. Onze overtuiging is dat we samen met u een goede, afgewogen keuze kunnen maken om ons centrum in de juiste richting te helpen ontwikkelen.