Evaluatie Geldropseweg: minder verkeer en lagere snelheid

Om de snelheid te verlagen en doorgaand verkeer te ontmoedigen, zijn in november wegversmallingen geplaatst op de Geldropseweg. De evaluatie hiervan is gestart. We zien een daling van het aantal voertuigen met 10% en een gedaalde gemiddelde snelheid naar ruim 40 km/u. Toch wordt er nog te hard gereden (toegestaan is 30 km/u), daarom hebben we de politie gevraagd om te handhaven.

Ook ontvangen we helaas meldingen over verkeersonveiligheid, zoals blokkades bij inritten en het uitwijken naar fietspaden. We nemen in reactie daarop maatregelen, zoals extra belijning en verbeterde bebording. 

Minder voertuigen en lagere snelheid

Begin november zijn er 4 versmallingen aangelegd op de Geldropseweg. Het doel van deze versmallingen is het verlagen van de snelheid van 50 km/u naar 30 km/u en het ontmoedigen van het doorgaande verkeer om via de Geldropseweg – centrum Heeze te rijden. Het doorgaande verkeer willen we via de Randweg laten rijden.

Evaluatie gestart

In januari van dit jaar zijn we gestart met de evaluatie. Hierin zijn onze eigen bevindingen, data en vooral input van bewoners meegenomen. De evaluatie is nog niet afgerond. Een aantal dingen vallen op en kunnen we alvast delen.

Monitoren aantal voertuigen

We monitoren het verkeer op verschillende manieren. Eind november/ begin december is het verkeer geteld door middel van telslangen over de weg. Dit is een momentopname op een specifieke locatie. Deze manier van tellen moet een aantal keer herhaald worden, om het aantal voertuigen en de snelheid met elkaar te kunnen vergelijken. 

Naast het gebruik van telslangen, monitoren we het verkeer ook door middel van zogenaamde ‘Tom-Tom-data’. Dit zijn gegevens die verkregen worden via de (navigatie)systemen in onze auto’s en het gebruik van mobiele telefoons. Het voordeel van deze data is dat deze voor alle straten beschikbaar is. Maandelijks ontvangen we hiervan een update. 

Daling aantal voertuigen met 10%

Uit beide manieren van monitoren maken we op dat het aantal voertuigen op de Geldropseweg daalt. De daling is ca. 10%. Automobilisten rijden via de Randweg of kiezen een alternatieve route door de woonwijken. In de maandelijkse cijfers zitten verschillen. Het is daarom wenselijk om voor een langere periode te monitoren. 

Daling snelheid naar ruim 40 km/u

De gemiddelde snelheid is omlaag gegaan van ruim 50 km/u naar ruim 40 km/u. Er wordt harder gereden dan maximale snelheid van 30 km/u die is toegestaan. We hebben de politie gevraagd om te handhaven. Bewoners hebben gevraagd om een flitspaal te plaatsen. Een proef met flitspalen op 30 km/u wegen in Amsterdam is recent in het nieuws geweest. Het ziet er naar uit dat het Openbaar Ministerie in de toekomst mee wil werken aan flitspalen op 30 km/u wegen. Op dit moment is dat nog niet het geval. We houden wijzigingen bij het Openbaar Ministerie in de gaten.

Meldingen van bewoners helpen bij het verbeteren van de verkeersveiligheid

We hebben meldingen ontvangen dat auto’s die wachten voor een versmalling, de inritten en de Burgemeester Strijbosstraat blokkeren. Daarnaast wijken auto’s uit naar het fietspad. Om dit effect te verminderen, zijn op een aantal locaties wegmarkering (kruizen) aangebracht. Tevens vernieuwen we de belijning tussen de rijbaan en de fietsstrook. 

Bebording verbeteren

Boven op de zuilen van de wegversmallingen zitten verkeersborden die de voorrangssituatie aangeven. Helaas zijn er een aantal borden gesneuveld. Deze zijn vervangen door tijdelijke borden. Binnenkort worden deze vervangen door de oorspronkelijk borden bovenop de zuilen. Daarnaast kijken we per versmalling of er losse palen met verkeersborden geplaatst kunnen worden. 

Onveilig rijgedrag van sommige verkeersdeelnemers

De meeste mensen zijn inmiddels gewend aan de veranderde rijsituatie op de Geldropseweg. Helaas verstoort een kleine groep automobilisten op een negatieve manier de bedoeling van de genomen maatregelen: snel gas geven om een tegenligger voor te zijn of zelfs af te snijden, levert irritatie op en leidt soms zelfs tot geruzie. We betreuren dat gedrag en benadrukken dat iedereen zich aan de regels hoort te houden, of er nou versmallingen zijn of niet. 

Er zijn ook bestuurders die de versmallingen via de fietsstrook omzeilen. Deze ruimte is zo groot om de fietser voldoende ruimte te geven. De aangelegde plantvakken lopen niet helemaal door tot de fietsstrook. Ook dit is weer om de fietser de ruimte te geven maar vooral om de goot door te laten lopen zodat regenwater weg kan. Het omzeilen van de versmalling via de fietsstrook is niet alleen asociaal, maar ook onveilig. We roepen nogmaals iedereen op om zich aan de verkeersregels te houden.  Want alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat het centrum van Heeze verkeersveilig blijft.

Voor meer informatie ga naar de projectpagina Geldropseweg.