Sinds enige tijd zijn we bezig met de opdracht van de gemeenteraad om het centrum van Heeze autoluwer te maken en in te richten als een prettig gebied om te wonen, winkelen en verblijven. We hebben al op verschillende momenten gesproken met inwoners, ondernemers en andere betrokkenen. Tijdens deze gesprekken werd duidelijk dat de basis om te komen tot een centrum waar je fijn kunt wonen of verblijven, nog niet op orde is. Op 20 juni jl. hebben we een inloopbijeenkomst gehouden, om u op de hoogte te brengen van plannen voor de Geldropseweg en het Strabrechtplein.

Budget op 17 juni jl. goedgekeurd voor Geldropseweg

Tijdens de raadsvergadering van 17 juni jl. heeft de raad budget beschikbaar gesteld voor de snelheidsbeperkende maatregelen die nodig zijn op de Geldropseweg. Tijdens de behandeling van het raadsvoorstel is participatie veelvuldig naar voren gekomen, om samen met de bewoners de voorgenomen plannen te toetsen en te optimaliseren of aan te passen.

Drukbezochte informatiebijeenkomst op 20 juni jl.

We hebben alle bewoners van de Geldropseweg en het centrum van Heeze (Jan Deckerstraat/Kapelstraat), plus andere betrokkenen en geïnteresseerden per brief uitgenodigd voor een inloopmoment op 20 juni op het Strabrechtplein. 

Veel reacties

Tijdens de inloopbijeenkomst hebben we veel bewoners van de Geldropseweg gesproken. De meesten van u vinden het prettig als de snelheid verlaagd wordt en als er minder verkeer door de straat rijdt. We hebben echter ook veel reacties gekregen op het voorgestelde ontwerp. De meeste reacties gaan over: 

  • Drempels: direct aanwonenden maken zich zorgen over overlast door trillingen en geluid. 
  • Versmallingen: direct aanwonenden maken zich zorgen of hun inrit nog wel bruikbaar is na aanleg.
  • Aantal versmallingen: bewoners hebben geen problemen met versmallingen, maar wel met het voorgestelde aantal.
  • Sluipverkeer: bewoners uiten hun zorgen over sluipverkeer door de Weibossen en Engelse Tuin. Om dat risico te beoordelen gaan we verkeerstellingen houden in de Weibossen en Engelse Tuin. Dit doen we voor aanleg en na aanleg van de versmallingen. Als het nodig blijkt kan het zijn dat we ook in de Weibossen en Engelse Tuin maatregelen treffen om sluipverkeer tegen te gaan.

Ontwerp aangepast op basis van de reacties

Op basis van de reacties die we hebben gekregen tijdens de inloopbijeenkomst, hebben we het ontwerp aangepast:

  • Twee versmallingen zijn geschrapt: de eerste vanaf de rotonde en de tweede vanaf het Strabrechtplein (ongeveer bij bakker Vedder voor de deur). 
  • Verkeer vanuit centrum moet voorrang verlenen bij de eerste versmalling vanaf het Strabrechtplein: de doorstroming verbetert wanneer de voorrangssituatie bij de eerste versmalling vanaf het Strabrechtplein wordt omgedraaid. Dat betekent dat het verkeer vanuit het centrum van Heeze bij die versmalling voorrang moet verlenen aan het  verkeer komend vanuit de richting Geldrop. 
     
  • De versmallingen worden toegepast zonder drempels: in de avond en nacht zal de snelheidsremmende werking van de versmallingen iets minder zijn, maar de zorgen over geluidsoverlast en trillingen van de drempels wegen voor ons zwaarder. Alle inritten zijn nog eens extra gecontroleerd. Alle inritten zijn bereikbaar als de versmallingen er liggen. 

Plaatsing versmallingen

Voor het plaatsen van de versmallingen zijn we afhankelijk van de levering van de materialen en de planning van de aannemer. Naar verwachting worden de versmallingen eind oktober geplaatst. Mogelijk ervaart u hiervan enige overlast, we doen ons best de overlast zoveel mogelijk te beperken. 

Nog even voor de volledigheid: we zijn al gestart met direct uitvoerbare maatregelen

Voordat we aan de slag gaan met aanpassingen in het centrum voor de lange termijn, zijn we al gestart met een aantal maatregelen die direct uitvoerbaar zijn. Het volgende is al gedaan:

  • Gesprekken gevoerd met Berkenschutse over taxibussen die door het centrum rijden;
  • Gesprekken gevoerd met lokale ondernemers van de Poortmannen over de route die zij (en hun leveranciers) gebruiken om bij het bedrijventerrein te komen;
  • Bebording aangepast voor het vrachtwagenverbod en de route voor doorgaand verkeer;
  • We zijn bezig met de voorbereidingen om de kruisingen in het centrum gelijkwaardig te maken.

Toelichtingen

Toelichting op verlagen snelheid Geldropseweg van 50 km/u naar 30 km/u

Het verlagen van de snelheid op de Geldropseweg van 50 km/u naar 30 km/u draagt bij aan de verkeersveiligheid op de Geldropseweg. Bovendien wordt hierdoor het gebruik van de Randweg/ Muggenberg voor doorgaand verkeer aantrekkelijker dan via het centrum van Heeze. 

In het vastgestelde mobiliteitsplan is het verlagen van de snelheid op de Geldropseweg ook opgenomen. Hiervoor wordt een ontwerp gemaakt zodat de inrichting van de straat aangepast kan worden. We nemen dan meteen de werkzaamheden aan de riolering mee. 

Helaas hebben we op dit moment te weinig mensen om dit werk nu te plannen en uit te voeren. Daarom nemen we tijdelijke maatregelen om de snelheid te verlagen en volgen de plannen met de inrichting van de straat en de riolering op een later tijdstip.

Toelichting op de versmallingen Geldropseweg

Om ervoor te zorgen dat de snelheid op de Geldropseweg écht omlaag gaat, leggen we (zoals nu voorgesteld) 6 versmallingen met een drempel aan en een uitritconstructie op de rotonde Geldropseweg.

Deze versmallingen worden aangebracht op het wegdek en worden gebruikt totdat er een ontwerp gemaakt is voor de definitieve inrichting van de Geldropseweg. Omdat de versmallingen demontabel zijn, kunnen ze bij de definitieve inrichting worden hergebruikt.