Gemeentearchief

Wat is het?

Het gemeentearchief bewaart allerlei geschreven stukken, kaarten, foto's en krantenknipsels. In het gemeentearchief kunt u informatie vinden over:

  • de geschiedenis van uw familie (stamboomonderzoek)
  • een woonhuis of bedrijf
  • een buurt of wijk
  • de gemeente zelf

Wilt u iets weten over de geschiedenis van uw familie (stamboomverkenning), woonhuis, bedrijf, buurt of de gemeente zelf? Heeft u informatie nodig voor een werkstuk, scriptie of publicatie over de gemeente?

Het Gemeentearchief kan dit soort vragen op telefonische afspraak beantwoorden; hieraan zijn kosten verbonden.Adres Gemeentearchief: RHC EIndhoven, Raiffeisenstraat 18, 5611 CH Eindhoven, tel. 040 264 9940; info@rhc-eindhoven.nl

Openingstijden

De studiezaal is alle werkdagen geopend. U kunt dan gebruik maken van de bibliotheek in de studiezaal, van de microfiches en u kunt onderzoek doen op de internet-pc's of de lopende expositie bezoeken.

Echter, alleen op dinsdag en donderdag kunt u ook stukken aanvragen.

Indien u op maandag, woensdag of vrijdag stukken wilt inzien, dient u deze minimaal daags tevoren aan te vragen.

Wat moet ik doen?

  • Geef duidelijk aan welke informatie u zoekt.
  • Voor gegevens ouder dan 20 jaar kunt u het beste terecht bij het streekarchief of een Regionaal Historisch Centrum (RHC) in uw provincie.

Stamboomonderzoek

De gemeente bewaart alleen informatie uit registraties van de gemeente zelf. Daarom kan het zijn dat u informatie voor stamboomonderzoek bij meerdere gemeenten moet zoeken. U kunt dit als volgt doen:

  • U gaat naar de gemeente waar u informatie van wilt.
  • Als sommige gegevens moeten worden opgezocht in het gemeentelijk archief dan kan de gemeente uw aanvraag doorsturen.
  • U kunt ook terecht bij het Nationaal Archief.

Voor vragen over het Gemeentearchief kunt u terecht bij het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven.