Woonvoorzieningen
Wat is het?
Als u door een ziekte, beperking of ouderdom uw woning niet meer normaal kunt gebruiken, kan de gemeente u helpen. Bijvoorbeeld door de bereikbaarheid, toegang en het gebruik van uw woning te verbeteren. Deze hulp van de gemeente heet een woonvoorziening.
Hoe werkt het?
Welke hulp de gemeente indiceert, hangt af van wat voor u de beste oplossing is. Allereerst bekijkt de gemeente of u zelf uw problemen kunt oplossen. Dit kan bijvoorbeeld door hulp van familie, vrienden en bekenden. Ook zijn er aanpassingen aan de woning waarin u zelf (of mogelijk de woningeigenaar) in moet voorzien, zoals: een mengkraan, douchezitje, wandbeugels en een verhoogd toilet. De gemeente bepaalt of u in aanmerking komt voor een individuele voorziening. De gemeente kan u bijvoorbeeld het volgende bieden:
- aanpassingen in uw woning, bijvoorbeeld het plaatsen van een traplift
- een geldbedrag, zodat u zelf een woningaanpassing kunt betalen
- een hulpmiddel voor uw woning, bijvoorbeeld een tillift
Er geldt een eigen bijdrage voor deze voorziening. Het CAK berekent de eigen bijdrage en int deze. Voor de berekening van uw eigen bijdrage, gaat u naar de website van het CAK
Wat moet ik doen?
Voor meer informatie of het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met het Sociaal Team.
Telefoonnummer: 040-2241455 (maandag t/m vrijdag van 9:00-12:30 uur)
E-mail: sociaalteam@heeze-leende.nl
Hoe lang duurt het?
De gemeente moet binnen 6 weken nadat u zich hebt gemeld, een onderzoek uitvoeren naar uw situatie.
Wanneer het onderzoek is afgerond ontvangt u van de gemeente een Plan waarin de mogelijke oplossingen voor uw hulpvraag worden benoemd.
Op het moment dat de gemeente het plan ondertekend van u ontvangt, doet u een aanvraag voor een Wmo voorziening. De gemeente heeft, vanaf het moment dat zij het ondertekende plan ontvangt, 2 weken de tijd om een beslissing te nemen.